In 2021 verscheen de 18-delige podcastserie Hilversumse Muziekschatten. Daarin werden verhalen verteld over Nederlandse componisten en hun radiowerk, zoals muziek bij de hoorspelen. Vrijdag 25 november t/m 15 december 2022 start een nieuwe serie met als thema licht-klassieke muziek op de radio.

Vergeten muziekpartituren
Podcastmaker Frans van Gurp van de NTR gaat met collectiespecialist Jan Jaap Kassies van de omroepmuziekcollectie Muziekschatten in de archieven van de omroep op zoek naar vergeten muziekpartituren. Het radiowerk van veel componisten van wie het NMI de persoonscollecties beheert, ligt meestal nog in Hilversum. In deze nieuwe serie worden composities van Otto Ketting, Ton de Leeuw, Jurriaan Andriessen, Hans Lachman en Karel Mengelberg opnieuw uitgevoerd door musici van het Radio Filharmonisch Orkest. Met de radiomusici en kenners werpt Van Gurp een nieuw licht op deze werken. Aan het woord komen Philomeen Lelieveldt (conservator Muziekcollectie NMI) musicoloog Elmer Schönberger en de Componist des Vaderlands, Martin Fondse. In sommige afleveringen staat één werk van één componist centraal in andere zorgt juist een wisselwerking tussen de verschillende werken en componisten voor een spannend verhaal. In een bonusaflevering op 15 december bespreekt Van Gurp met Jan Jaap Kassies en Philomeen Lelieveldt over de uitdagingen bij het beheren van papieren muzikaal erfgoed, en het belang van onze collecties.

Wat is licht-klassieke muziek?
De definitie van licht-klassieke muziek is in de loop der tijd voortdurend veranderd. Na de Tweede Wereldoorlog is er op de radio behoefte aan optimistische muziek. Zo klinkt er veel Amerikaanse repertoire door dans en jazz-orkesten. Daaruit ontstaat een reactie ook eigen Nederlandse lichte muziek te ontwikkelen. Het Metropole orkest en Promenade Orkest waren na de oorlog een belangrijk doorgeefluik voor het door Nederlandse componisten geschreven repertoire. Ook de zogenaamde boegbeelden uit de Nederlandse ‘ernstige muziek’ componeren zo nu en dan lichte muziek voor de radio, waarbij sommigen heimelijk kiezen voor een pseudoniem. Want de kloof tussen de klassieke muziekwereld en de amusementsmuziek is dan nog groot. In de nieuwe podcastserie worden enkele van deze pareltjes opgediept.

Lancering podcast 25 november 2022
Op vrijdag 25 november wordt de podcast om 17.00 uur gelanceerd in Podium op NPO Radio 4. De nieuwe opnames zullen wekelijks op NPORadio4 worden uitgezonden in Podium en Avondconcert. 

De podcast Hilversumse Muziekschatten vormt een onderdeel van de NTR Podcast Het Verhaal en is te vinden op https://www.nporadio4.nl/podcasts/verhaal en in je favoriete podcastapp.

Meer informatie over aflevering 1.

Twee eigenzinnige generatiegenoten in Hilversumse Muziekschatten.

Jurriaan Andriessen voelde zich bij de radio als een vis in het water. Zijn dubbeltalent als veelzijdig componist en jazzpianist maakte hem gewild bij de omroepen. Zo schreef hij hoorspelmuziek, muziek voor radio en TV en in 1947 de Rapsodie voor twee piano’s en orkest, een wervelend miniconcert waarin de Amerikaanse filmmuziek doorklinkt. 

Op Jurriaans uitnodiging schreef generatiegenoot Otto Ketting vier jazz-achtige stukken voor zijn Studio2Ensemble bestaande uit vier houtblazers, harp en een ritmesectie. Het is na de filmmuziek bij ‘Alleman’ Kettings laatste verkenning van de jazz.

 *Jurriaan Andriessen - Rapsodie voor 2 piano’s en orkest (1947)

Radio Filharmonisch Orkest o.l.v van Sander Teepen

Nicolas van Poucke (piano) en Thomas Beijer (piano)

*Otto Ketting - Vier stukken: Happy Harp, Playboy, Sad Clarinet en Playmate (1964)

Ensemble onder leiding van Martin Fondse