Biografie 'Inspiratie wantrouw ik ten zeerste', Otto Ketting, een componistenleven
Sinds 2013 berust het werkarchief van Otto Ketting (1935-2012) in het Nederlands Muziek Instituut. Onlangs verscheen zijn biografie bij Uitgeverij Prometheus. Elmer Schönberger werkte vier jaar in het omvangrijke archief, en componeerde een prachtig verhaal over leven en werk van Otto Ketting, dat voorzien werd van een aparte website met notenvoorbeelden en geluidsfragmenten.
Uit de flaptekst citeren we: Alles moest op de schop in de jaren zestig, inclusief de muziek. Ook componist Otto Ketting gooide het roer drastisch om. Hij volgde 134 composities lang zijn eigen kompas, steeds met dezelfde scherpe intuïtie voor timing en proportie en zijn feilloze gevoel voor klank. Kreeg hij in 1966 in het Concertgebouw nog te maken met publieksprotesten tegen zijn Collage no. 9, zes jaar later had hij een hit met: Time Machine (1972). Dit werk werd een van de grootste internationale successen van het naoorlogse Nederlandse componeren. Ketting componeerde ook een opera, Ithaka (1986), en muziek voor diverse films, zoals Bert Haanstra’s klassieker Alleman (1963), een van de best bekeken Nederlandse films aller tijden.
Boekpresentatie
Tijdens de boekpresentatie, 11 februari 2022, in de Uilenburgersynagoge in Amsterdam, gaf de auteur een toelichting op zijn aanpak. Hij liet een korte video zien die in 2010 werd gemaakt voor het Otto Ketting-project van het Brabants Orkest. Sophie Ketting, de dochter van de componist, nam vervolgens het eerste exemplaar van het boek in ontvangst en lichtte ook de plannen van de Otto Ketting Stichting toe: een nieuwe website en de afspraak met het Nederlands Muziek Instituut de digitale inventaris van het archief, beide op te leveren en te presenteren op 13 december 2022. Drie musici van het ensemble Nieuw Amsterdams Peil, speelden ten slotte de sterren van de hemel in Kettings Trio voor viool, hoorn en piano (2009).
De auteur Elmer Schönberger (1950) is musicoloog, componist en schrijver van fictie (romans, toneel) en non-fictie (muziek). Hij schreef decennialang voor Vrij Nederland over muziek en publiceerde onder meer De kunst van het kruitverschieten, Het gebroken oor en Hier rust Schönberger. Samen met Louis Andriessen schreef hij Het apollinisch uurwerk, een zowel in het Engels, Russisch als Italiaans vertaald standaardwerk over Igor Stravinsky. Tot zijn belangrijkste composities van het laatste decennium behoren de dramatische cantate La fuga del tempo, het op Giacometti geïnspireerde Achttien dagen en de vocaal-instrumentale cyclus Gezien Hercules Segers.